Sök:

Sökresultat:

190 Uppsatser om Bemöta rasism - Sida 1 av 13

Att integrera vÀrdegrunden i Àmnesundervisning : LÀrares arbete mot frÀmlingsfientlighet och rasism

Arbetet handlar om hur man kan och bör integrera allmÀndidaktiken i Àmnesdidaktiken, inriktning pÄ frÀmlingsfientlighet och rasism.

Sydafrika : En studie av tvÄ sydafrikanska skolors arbete mot rasism

Examensarbete pĂ„ lĂ€rarprogrammet av Emma SĂŒttenbach, höstterminen 2007.Handledare: Susanne Hansson. ?Sydafrika ? En studie av tvĂ„ sydafrikanska skolors arbete mot rasism?Uppsatsens syfte Ă€r att undersöka om tvĂ„ sydafrikanska skolor arbetar mot rasism. För att svara pĂ„ syftet har en forskningsfrĂ„ga skapats:1.Hur arbetar lĂ€rarna i tvĂ„ sydafrikanska skolor mot rasism?För att besvara pĂ„ min forskningsfrĂ„ga utförde jag fem kvalitativa intervjuer med öppna frĂ„gor till lĂ€rare som representerade tvĂ„ skolor i en stad i Sydafrika.

"En rasist delar in? : En textanalys av hur lÀroböcker behandlar begreppet rasism

Syftet med denna studie var att undersöka hur lÀroböcker i historia och samhÀllskunskap för grundskolans senare Är behandlar begreppet rasism dÄ man talar om imperialism och invandring. I studien undersöktes hur rasism relateras till nÀmnda Àmnen, hur begreppet rasism anvÀnds samt huruvida fram-stÀllningen frÀmjar ett lÀrande för att leva tillsammans. För att besvara studiens frÄgestÀllningar anvÀndes en kvalitativ textanalys av tre lÀroböcker i samhÀllskunskap och fyra lÀroböcker i historia. Resultatet visade att lÀroböckerna sÀllan anvÀnde eller förklarade begreppet rasism men att rasism ofta knöts till individen. Resultatet visade ocksÄ att lÀroböcker gjorde tydlig skillnad pÄ ?vi? och ?de andra? och dÀr ?de andra? gavs negativa attribut.

Rasism och frÀmlingsfientlighet: en del av lÀrarens vardag : En kvalitativ studie kring lÀrares syn pÄ rasism och frÀmlingsfientlighet i skolan

Idag Àr rasism och frÀmlingsfientlighet begrepp som dagligen berörs och debatteras överallt i samhÀllet. Syftet med studien Àr att visa pÄ ett antal lÀrares syn och tankar kring hur rasism och frÀmlingsfientlighet kommer till uttryck i skolan samt hur lÀrarna ser pÄ sin egen roll i relation till dessa fenomen. FrÄgorna som besvaras Àr: Vilka erfarenheter har lÀrare av rasism och frÀmlingsfientlighet i skolan? Hur bemöter lÀrare rasism och frÀmlingsfientlighet om sÄdant kommer till uttryck i skolan? I vilken utstrÀckning och pÄ vilka sÀtt kÀnner lÀrarna att de Àr förberedda pÄ att bemöta rasism och frÀmlingsfientlighet i skolan? Studien utgÄr ifrÄn en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. Resultatet visar att lÀrarna i olik utstrÀckning har stött pÄ eller relativt ofta stöter pÄ rasistiska och frÀmlingsfientliga Äsikter i skolan.

Rasism hos lÀrare och i skolorganisation

Syftet med denna studie Àr att undersöka förekomsten av eventuella rasistiska attityder hos skolpersonal och i skolorganisationen dÄ inte mycket tidigare forskning utförts pÄ detta omrÄde. Som metod för att undersöka detta utfördes intervjuer med fem olika lÀrare som definierar sig som normkritiska och har kunskap om rasism. Intervjuerna fokuserades pÄ dessa lÀrares upplevelser av kollegors och skolorganisations attityder och handlingar som kan förstÄs som olika former av rasism. Dessa svar delades in i olika teman och analyserades sedan utifrÄn teorier och forskning, som bland annat postkolonialism, intersektionalitet och kulturrasism. Studien visar att bÄde lÀrare och skolorganisation utövar rasism pÄ olika sÀtt.

Nazism och rasism : vad sÀger styrdokumenten och hur arbetar lÀrare för att förebygga problemen?

Nazismen och rasismen har blivit allt mer tydligare i dagens samhÀlle. Hur kan vi inom skolan arbeta för att stoppa dess framfart? Syftet med mitt arbete Àr att se hur skolorna tolkar och omsÀtter styrdokumentens riktlinjer angÄende rasism och nazism. Jag vill ocksÄ undersöka hur nazisterna gÄr till vÀga nÀr de rekryterar barn/ungdomar och vilka barn/ungdomar som ligger i farozonen för deras rekrytering. Genom litteraturstudier och en enkÀtundersökning har jag kommit fram till att det krÀvs betydligt mer engagemang och kunskap hos lÀrare för att kunna förebygga rasism och nazism.

Erace - för behandling av rasism

Genom att likna den rasistiska strukturen i Sverige med ett smittsamt virus belyser Jenny Karlsson ett aktuellt problem ur en alternativ synvinkel. Detta arbete handlar om att lÀra sig att se och förstÄ hur en rasistisk struktur fungerar, för att kunna bromsa rasismens spridning. För att göra detta har Àmnet rasism komprimerats och förpackats i en lÀkemedelsförpackning. Denna förpackning beskriver vardagsrasismen som tidiga symptom och följderna av strukturell diskriminering som konsekvenser av obehandlad rasism. Genom rollen som designer kommunicerar Jenny problematiken med att nÀst intill ingen identifierar sig som rasist, nÀr de flesta av oss ÀndÄ Àr det..

Rasism i skolan : Hur lÀrare arbetar för att motverka rasism

The purpose of this paper is to show how practicing teachers work to prevent racism. Based on four interviews with teachers at low-, middle- and high schools, where these schools differ in numbers of immigrants and geographical location. Conclusion: None of the four teachers feel that racism is a problem at their school; however, they are confident that some racism is present at their school. The teaching techniques are comparable in all four schools which targets the students? values, confidence, attitudes and behavior by work how students should treat one and other..

Flöden och grÀnslöshet : en analys av ungdomars tal om grupptillhörighet och rasism

Syftet med uppsatsen Àr att genom intervjuer med ungdomar i TrollhÀttan undersöka ungdomar tal om grupptillhörighet och rasism. PÄ vilket sÀtt förstÄr individen sig sjÀlv i förhÄllande till gruppen dÄ gruppen pÄverkar individen i identitetsprocessen? Ett sÀtt att definiera sig sjÀlv Àr genom att kartlÀgga och förstÄ skillnader, olikheterna till andra. Om individen vet vad den inte Àr sÄ vet den Àven vad den Àr. Mina frÄgor Àr; hur stor pÄverkan har diskursens ordning pÄ ungdomarna; i deras sÀtt att diskutera men Àven i den identitetsprocess de befinner sig i, kan jag genom ungdomarnas tal se en spegling av den diskurs som finns i samhÀllet i stort?.

Att förebygga och motverka frÀmlingsfientlighet och rasism genom religionskunskapen

Syftet med studien var att undersöka vilken innebörd lÀrarna i religionskunskap i grundskolans senare Är lÀgger i begreppen frÀmlingsfientlighet och rasism samt vilken roll dessa lÀrare uppfattar att religionskunskapsÀmnet har nÀr det gÀller att förebygga och motverka frÀmlingsfientlighet och rasism hos eleverna. Vidare syftade studien till att undersöka hur och i vilken utstrÀckning dessa religionskunskapslÀrare uppfattar att de i sin undervisning arbetar för att hos eleverna förebygga och motverka rasism och frÀmlingsfientlighet. Undersökningen Àr kvalitativ och utgörs av fem semistrukturerade intervjuer med religionslÀrare i grundskolans senare Är. Forskningsbakgrunden redogör för hur begreppen frÀmlingsfientlighet och rasism debatteras i den allmÀnna och akademiska debatten samt för skolans och religionskunskapsÀmnets uppdrag vad gÀller att förebygga och motverka detta. DÀrutöver belyses didaktiska tillÀmpningar för hur man i undervisningen kan arbeta mot rasism och frÀmlingsfientlighet.

Om mÀnniskan hade haft vingar hade vi varit skapade för att flyga! : En studie om reseaktörer i Sverige uppfyller flygrÀdda individers behov av hjÀlp

Idag Àr rasism och frÀmlingsfientlighet begrepp som dagligen berörs och debatteras överallt i samhÀllet. Syftet med studien Àr att visa pÄ ett antal lÀrares syn och tankar kring hur rasism och frÀmlingsfientlighet kommer till uttryck i skolan samt hur lÀrarna ser pÄ sin egen roll i relation till dessa fenomen. FrÄgorna som besvaras Àr: Vilka erfarenheter har lÀrare av rasism och frÀmlingsfientlighet i skolan? Hur bemöter lÀrare rasism och frÀmlingsfientlighet om sÄdant kommer till uttryck i skolan? I vilken utstrÀckning och pÄ vilka sÀtt kÀnner lÀrarna att de Àr förberedda pÄ att bemöta rasism och frÀmlingsfientlighet i skolan? Studien utgÄr ifrÄn en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. Resultatet visar att lÀrarna i olik utstrÀckning har stött pÄ eller relativt ofta stöter pÄ rasistiska och frÀmlingsfientliga Äsikter i skolan.

Att bemöta rasism

I den föreliggande forskningsöversikt och densamma uppsats Ă€r syftet att skildra hur ett fenomen kan bemötas pĂ„ olika sĂ€tt. För att uppnĂ„ detta syfte presenteras olika metoder med en utgĂ„ngspunkt i fem vetenskapliga artiklar. I de fem vetenskapliga artiklarna skildras respektive fem olikartade studier inom vilka vardera studien presenterar olika metoder som pĂ„ varierande tillvĂ€gagĂ„ngssĂ€tt bemöter rasism. Även tillkommande i uppsatsen presenteras och appliceras en teori som pĂ„visar den avgörande betydelsen som utvecklingen av en medvetenhet har, för att lyckas inom problemomrĂ„det. Samtliga metoder prövas pĂ„ ett teoretiskt plan mot den svenska skolan och Ă€mnet samhĂ€llskunskap. DĂ€r del-syftet i forskningsöversikten visar resultatet att en integrering av det vetenskapliga metoderna till skolans sfĂ€r Ă€r möjlig.

Förekommandet av rasism mot internationellt adopterade i skolan : en kvalitativ studie utifrÄn internationellt adopterades upplevelser om deras skolgÄng samt deras tankar om skolans arbete gentemot rasism

Uppsatsen behandlar en kvalitativ studie som undersöker fyra internationellt adopterades upplevelser av rasism under deras skolgÄng, samt deras upplevelser av skolans arbete nÀr det handlar om att motverka rasism. Uppsatsens syfte och frÄgestÀllningar besvarades med hjÀlp av semistrukturerade telefonintervjuer vilka senare analyserades med hjÀlp av en kvalitativ innehÄllsanalys. Tolkningen av datainsamlingen jÀmfördes med tidigare forskning pÄ omrÄdet, utifrÄn ett teoretiskt perspektiv samt utifrÄn lagtext. Studiens resultat visar, liksom tidigare forskning, pÄ att upplevelser av etnisk diskriminering av internationellt adopterade elever inom skolverksamheten Àr ett relativt vanligt fenomen. Studien pÄvisar ocksÄ att personal som Àr verksamma inom institutionen mÄnga gÄnger har ett passivt förhÄllningssÀtt vad det betrÀffar att motverka och förhindra att barn och elever utsÀtts för krÀnkande behandling.

Förebyggande arbete mot frÀmlingsfientlighet och rasism : Kvalitativ studie av grundskolans tidigare Är

Undersökningen handlar om att förstÄ pedagogers och rektorers argument för de strategier som de vÀljer i det förebyggande arbetet mot frÀmlingsfientlighet och rasism i grundskolans tidigare Är. Syftet Àr att bÀttre förstÄ argumenten och hur skolans arbete dÀrmed kan utvecklas och förbÀttras.- Vilka strategier vÀljer pedagoger och rektorer i det förebyggande arbetet mot frÀmlingsfientlighet och rasism?- Vilka argument har pedagoger och rektorer för att styrka sitt val av strategi i det förebyggande arbetet mot frÀmlingsfientlighet och rasism?För att fÄ svar pÄ dessa frÄgor genomfördes en kvalitativ undersökning bland fyra rektorer och fyra pedagoger för att fÄ fram deras val av strategier och argumenten för dem.Enligt lag ska skolor arbeta förebyggande mot frÀmlingsfientlighet och rasism. Trots det finns det ingen kursplan eller riktad handlingsplan som skolor har att följa. Skolor fÄr sjÀlva utforma sin handlingsplan, vilket leder till olika kvalité pÄ olika skolor.

Är ungdomar pĂ„ svenska skolor rasistiskt fördomsfulla?: En explicit mĂ€tning pĂ„ rasism, Empati och Social ÖnskvĂ€rdhet.

AbstraktI dagens mÄngkulturella Sverige, dÀr invandringen har varit stor de senaste Ären, Àr det mycket aktuellt att undersöka om det finns rasistiska fördomar bland svenska ungdomar. Vi bad skolungdomar pÄ tvÄ skolor i Sydsverige fylla i en enkÀt för att undersöka hur egentligen ligger till pÄ den fronten, dÄ det inte finns sÄ mycket forskning inom den Äldersgruppen. Den ena skolan hade hög invandrartÀthet, medan den andra hade lÄg invandrartÀthet. Ungdomar med invandrarbakgrund hade i genomsnitt lÀgre vÀrden pÄ rasismskalorna Àn ungdomar med svensk bakgrund. En förklaring kan vara att rasismfrÄgorna handlade om invandrare och inte om svenskar.

1 NĂ€sta sida ->